Så, den svenska modeindustrin blöder. Jaha, var det någon som inte såg det komma? Filippa K, Tiger of Sweden, Rodebjer – alla går back. Det är nästan som att sälja svindyra, beige kläder till folk i en lågkonjunktur kanske inte var en superstabil affärsmodell?

Alltså, svensk modeindustri har ju länge varit som en pretentiös influencer på Instagram – snygg på ytan, men helt tom inuti. De har stått där och sagt: ”Vi gör tidlösa, minimalistiska plagg i högkvalitativa material!”De skyller på konkurrensen från billigare märken. ”Folk köper Shein och Temu istället för våra fina, svenska designplagg!” Men snälla, vad trodde ni?

Men vissa märken gör ju fortfarande vinst – Acne Studios, Our Legacy, Tôteme. Och det är ju för att de fattat grejen: gör kläder som ser ut som om de redan har varit med om en ekonomisk kris. Det är genialiskt! Folk ser en Acne-tröja och tänker: ”Den ser ut som jag känner mig inombords – trasig, dyr och svår att förstå!”

Så vad är lösningen för de här förlorarna? Kanske anpassa sig? Sälj kläder som speglar den ekonomiska verkligheten – ”Bankrutt By Rodebjer”, där varje plagg ser ut som det köpts på en second-hand-butik men kostar lika mycket som en månadshyra. Eller lansera ”Lågkonjunktur Couture” – där byxorna redan är utslitna på knäna och jackorna är designade för att även funka som sovsäck.

Eller så kanske, jag vet inte… de kunde sluta behandla sina kunder som en självutnämnd kulturelit med en plånbok tjockare än deras självinsikt? Bara en tanke!